آموزش 0 تا 100 طرز تهیه سس سالاد سزار

سس سالاد سزار
با تشکر از همراهی شما

سس سالاد سزار یکی از انواع سس‌های پرطرف‌دار بین‌المللی است که با دستورهای مختلفی تهیه می‌شود و هر یک طرف‌داران خاص خود را دارند. این سس سالاد خوشمزه اصولاً فقط در کنار سالاد سزار سرو می‌شود. البته می‌توان گفت  این سس به محبوبیت خاصی در سراسر جهان رسیده است و به همین علت در کنار برخی غذاهای سوخاری و انواع سالادها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور  که در بالا اشاره شد روش‌های متنوعی برای طرز تهیه سس سالاد سزار وجود دارد و تقریباً در هر کشوری با یک دستور منحصربه‌فرد تهیه می‌شود. در کشور ما نیز سر آشپزهای حرفه‌ای با کمی تغییرات در مواد اولیه این سس فوق‌العاده آن را طوری تغییر داده‌اند که با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار باشد. برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه سس سزار تا انتهای این مطلب از نواتجهیز همراه ما باشید.

تاریخچه سالاد سزار

ابداع و در کل پیشینه تهیه این سالاد به صاحب رستورانی به نام سزار کاردینی (Caesar Cardini) می‌رسد. سزار کاردینی مهاجری از ایتالیا بود که به فعالیت در زمینه صنعت غذا و رستوران‌داری در مکزیک و ایالات متحده پرداخت. کاردینی با وجود زندگی در ساندیگو (San Diego) جهت گریز از محدودیت‌های موجود در شهر تیجوانا (Tijuana) شهری در شمال غربی مکزیک که در مرز جنوبی ایالات متحده است مشغول به کار شد. دختر سزار، رزا کاردینی دررابطه‌با سالاد سزار این‌گونه بیان می‌کند:

پدرم زمانی که در چهارم جولای ۱۹۲۴ باعجله تخته آشپزخانه را درون ظرفی خالی کرد این سالاد به دست آمد. باید گفت که کاردینی این سالاد را با تمام آنچه در دست داشت و در واقع با کمی استعداد و پرتاب محتویات باقی‌مانده توسط آشپز به داخل ظرفی دیگر تهیه نمود. البته عده‌ای از کارمندان سزار کاردینی هم اعلام کرده‌اند مبتکر سالاد سزار آن‌ها بوده‌اند.

Healthy Ceasar Salad

لازم به ذکر است که اولین مستندات و مدارک مربوط به سالاد سزار به سال ۱۹۴۶ می‌رسد. زمانی که مقاله‌نویس یک روزنامه به نام دوروتی کیلگلن (Dorothy Kilgallen) این‌گونه نوشت:

باید گفت که یکی از نقاط عطف صنعت غذا در هالیود سالاد سزار است که توسط خانه استیک گیلمور به اهالی نیویورک معرفی شد. سالاد سزار و سس سالاد سزار ترکیب پیچیده‌ای دارد که سال‌ها برای به‌دست‌آوردن آن زمان صرف شده است. این سالاد خوشمزه ترکیبی از  مقدار زیادی سیر، تخم‌مرغ سرد خرد شده، نان برشته یا سرخ شده، ماهی کولی، پنیر پارمسان، روغن‌زیتون، سرکه و مقدار زیادی فلفل سیاه است.

سالاد سزار چیست؟

سالاد سزار یکی از غذاهای بین‌المللی است که به واسطه‌ی نزدیکی به ذائقه‌ی ایرانی‌ها و سادگی تهیه آن محبوبیت بسیاری در سفره‌ی ایرانی‌‌ها پیدا کرده است. همان‌طور که در بالا بیان شد سالاد سزار اولین‌بار توسط رستوران‌ داری به نام سزار کاردینی در مکزیک تهیه شد. تنوع بسیار زیادی در تهیه‌ی سالاد سزار که در واقع یک پیش‌غذای ایتالیایی است وجود دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به استفاده از مرغ گریل شده، ماهی و بیکن اشاره نمود. شما نیز می‌توانید طبق دستور سالاد سزار و طرز تهیه سس سالاد سزار  همراه با تمامی نکات مربوط به سس سالاد سزار که برای شما آماده کرده‌ایم این سالاد را در خانه تهیه کنید.

سس سالاد سزار

شاید بتوان گفت که سس سالاد سزار یکی از خوشمزه‌ترین بخش‌های سالاد سزار است. سالادی که در واقع یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع سالاد بین مردم جهان محسوب می‌شود. سسی که برای خوشمزه نمودن این سالاد فوق‌العاده خوشمزه استفاده می‌شود را می‌توان برای مرینیت کردن مرغ و حتی ماهی هم به کار برد. در حقیقت با استفاده از سس سالاد سزار می‌توان طعم دل نشینی را به غذاها و حتی پیش‌غذاهای فانتزی خود داد.

درصورتی‌که از علاقه‌مندان به دنیای سالادها از سالاد شیرازی گرفته تا سالاد فصل، سالاد سزار و حتی سالاد تن‌ماهی و کاهو باشید قطعاً از تأثیرات یک سس خوشمزه بر طعم و بعضاً عطر سالادها مطلع هستید. سس سالاد سزار  و سس‌هایی مثل سس انبه از جمله این سس‌های خوشمزه هستند که در طعم و مزه نهایی سالاد شما نقش بسیار پر رنگی دارند. در این مقاله قصد داریم با جزئیات بیشتری طرز تهیه سس سالاد سزار را به همراه مواد سازنده آن مورد بررسی قرار دهیم.

مواد لازم جهت تهیه سس سالاد سزار

the best ingredients for Ceasar Salad

جهت تهیه سس سالاد سزار به مواد در دسترسی که معمولاً در تمام خانه‌ها یافت می‌شود نیاز است. مواردی که برای تهیه این سس نیاز است عبارت‌اند از:

  • سس مایونز      300 گرم
  • سس خردل       100 گرم
  • زرده تخم‌مرغ 2 عدد
  • پنیر پارمسان    50 گرم
  • پوره سیر 1 قاشق چایخوری
  • سس ورچستر 20 گرم
  • روغن‌زیتون بدون بو 100 گرم
  • نمک و فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه سس سالاد سزار

همان‌طور که در قسمت تاریخچه سالاد سزار بیان شد این سالاد در کشور مکزیک و توسط یک جنگ‌زده ایتالیایی به نام سزار کادرینی ابداع شده است. شاید شما نیز از دوستداران و طرف‌داران این سالاد محبوب و لذیذ باشید. در واقع سالاد سزار محبوبیت بسیاری بین مردم دارد و باتوجه‌ به ترکیب ساده و جذابش غذای کامل محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که این سالاد خوشمزه در میان مردم ایران علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب نموده است در منوی اکثر رستوران‌ها در ردیف اول سالاد قرار گرفته است. در حقیقتی می‌توان گفت که این سالاد دومین سالاد محبوب در میان ایرانیان است. به همین جهت یادگیری طرز تهیه سس سالاد سزار برای بسیاری حایز اهمیت است.

مشاهده جزئیات همزن، سس ساز و سالاد ساز نوا

مراحل طرز تهیه سس سالاد سزار اصل

به‌طورکلی می‌توان گفت که یکی از معیارهای اصلی خوشمزگی سالاد سزار اصل بودن سس بی‌نظیر آن بوده است. برای تهیه اصلی‌ترین سس سالاد سزار از تخم‌مرغ خام استفاده می‌شود؛ اما در ایران باتوجه‌به سلیقه غذایی معمولاً تخم‌مرغ را حذف می‌کنند. شما نیز می‌توانید باتوجه‌به ذائقه غذای خود در دستور طرز تهیه سس سالاد سزار بعضی از موارد اصلی سس سالاد سزار را حذف یا اضافه نمایید. در ادامه این مطلب دستور پایه و اصلی برای طرز تهیه سس سالاد سزار مرحله‌به‌مرحله بیان شده است.

بعد از تهیه مواد لازم در مرحله اول، ابتدا باید تخم‌مرغ‌ها را در قابلمه‌ای که آب جوش وجود دارد قرار دهید و اجازه داده تا تخم‌مرغ‌ها نیم‌پز شوند. بهتر است تخم‌مرغ‌ها زیاد پخته نشوند و به‌صورت نیم‌پز باشند. بعد از نیم‌پز شدن تخم‌مرغ‌ها پوست آن‌ها را بگیرید و در کاسه مناسب آن‌ها را له نمایید. مرحله دوم، وقت اضافه‌کردن سیر له شده به تخم‌مرغ‌ها است. بعد از اضافه کردن سیر له شده و در همین مرحله وقت اضافه‌کردن روغن‌زیتون و پنیر پارمسان به تخم‌مرغ‌ها است.

Ceasar Salad for Vegan

در مرحله سوم باید به مدت ۴ دقیقه مواد را خوب هم بزنید تا مواد سس یک‌دست شود. زمانی که تغییر رنگ مواد سس را مشاهده کردید وقت اضافه‌کردن ادویه‌ها و سرکه است. لازم است مواد را به‌صورت مدام هم بزنید تا مواد خوب مخلوط شوند. وقتی که ترکیب مواد شما مانند سس مایونز شد در واقع سس شما آماده شده است. توجه داشته باشید که میزان اضافه‌کردن سرکه به ذائقه شما بستگی دارد که چه میزان ترش بودن سس را دوست دارید. برخی افراد برای طرز تهیه سس سالاد سزار از خیارشور رنده شده نیز استفاده می‌کنند که طعم سس را بی‌نظیر می‌کند؛ اما باید گفت که وجود خیارشور در دستور اصلی قرار ندارد و کاملاً شخصی است.

جمع‌بندی

همان گونه که بیان شد سس سالاد سزار یکی از انواع شناخته شده سس‌های سالاد است که برای تهیه سالاد سزار از آن استفاده می‌شود. در دستور طرز تهیه سس سالاد سزار به‌صورت اصلی از تخم‌مرغ خام و سسی مخصوص به نام سس ورسترشایر (worcestershire) استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که وجود تخم‌مرغ خام داخل سس سالاد با ذائقه خیلی از ما ایرانی‌ها سازگار نبوده و سس ورسترشایر را نیز نمی‌توان به‌راحتی داخل ایران تهیه نمود؛ بنابراین طرز تهیه سس سزار در ایران اصولاً با فاکتور گرفتن این دو مورد است.

تیم تولید محتوا نواتجهیز
ارسال دیدگاه