بهترین روش تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

Italian Pizza
امتیاز دهید

پیتزای ایتالیایی یکی از محبوب ترین غذاها در کشورهای مختلف است. خمیر پیتزا ایتالیایی مانند هر رسپی دیگر فوت کوزه گری مخصوص به خود دارد. شاید شما تصمیم گرفته‌اید برای یک شغل مستقل، یک فست‌‌فودی یا پیتزایی داشته باشید و با ارائه پیتزاهای خوشمزه و با کیفیت، باعث ایجاد حال خوب برای خودتان و دیگران بشوید. با پیشرفت صنعت غذایی و آشنا شدن ملت‌ها با پیتزا ایتالیایی، این غذا به یکی از پرطرفدارترین غذاهای فرنگی تبدیل شده است. 

اصطلاح پیتزا برای اولین بار، در شهر گائتا واقع در جنوب ایتالیا، در قرن دهم میلادی، ثبت شد. ولی تحقیقات نشان می‌دهد که پیتزا یک غذای دیرینه است که قدمت طولانی‌تری دارد. در این باب گفته شده هفت هزار سال پیش در یونان باستان، نانی را با روغن، گیاهان و پنیر می‌پختند. در قرن ششم قبل از میلاد هم، سربازان هخامنشی، غذایی مثل پیتزا می‌پختند. به این صورت که سپرهای جنگی را روی آتش می‌گذاشتند و نان گردی را با محتویات پنیر و خرما، آماده میکردند. 

رفته رفته این غذا، با جا گرفتن در آشپزخانه‌های سلطنتی، بصورت مدرن‌تری پخته شد که پیتزا مارگاریتا یکی از اولین پیتزا‌های مدرنی است که توسط یک آشپز درباری به نام رافائل اسپوسیتو آماده شد. این آشپز پیتزایی برای ملکه مارگاریتا تهیه کرده بود، که ملکه بخاطر طعم، همچنین تشابه رنگی با پرچم ایتالیا، جذب این پیتزا شد، و اینگونه پیتزا، با محتویات پنیر، گوجه و ریحان، مارگاریتا نام گرفت.

 آماده کردن خمیر، یکی از اصلی‌ترین وظایف شماست و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خمیر پیتزا ایتالیایی، است.  اگر شناخت کافی از پیتزا ایتالیایی ندارید لازم است تفاوت پیتزا ایتالیایی با پیتزا آمریکایی را بدانید.

خمیر پیتزا ایتالیایی یکی از محبوب ترین دستورهای غذایی است.

تفاوت پیتزا ایتالیایی و پیتزا آمریکایی

پیتزای آمریکایی در حقیقت نتیجه‌ی تغییر تدریجی دستور خمیر پیتزا ایتالیایی است. با ورود مهاجران ایتالیایی به آمریکا و  معرفی غذاهای ایتالیایی نظیر پاستا و پیتزا، پیتزا از محبوبیت زیادی برخوردار شد که به مرور زمان دست‌خوش تغییراتی توسط آمریکایی‌ها شد و نهایتا امروز شاهد این هستیم که پیتزا آمریکایی به عنوان یک شخصیت مستقل و جدا از پیتزا ایتالیایی دارد.

  • پیتزای ایتالیایی نانی نازک و برشته دارد و روی آن با محتویات کمی از روغن، سبزیجات و گوشت پر می‌شود، اما پیتزا آمریکایی، کاملا برعکس، با نانی حجیم‌تر آماده می‌شود که محتویات زیادی از پنیر پیتزا و سوسیس یا گوشت روی این نان را میپوشاند.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های میان پیتزا آمریکایی و ایتالیایی، طرز به‌کار گیری سس در پیتزا است. سس مخصوص برای پیتزا ایتالیایی، آماده شده با سبزیجات، ادویه‌های متفاوت و روغن زیتون است. و سس برای پیتزا آمریکایی، اغلب سس کچاپ یا سس گوجه است.
  • در دستور خمیر پیتزا ایتالیایی در مقایسه با پیتزای آمریکایی،از خمیر با قطر بیشتری استفاده می شود.

لازم به ذکر است که برای طرفداران هر دوی این پیتزا، کیفیت نان پیتزا خیلی مهم است که در این مسیر استفاده از خمیر‌گیر‌های خانگی شما را در فرایند تهیه خمیر کمک می‌کنند.

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

در ابتدا برای تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی تهیه مواد لازم است:

آرد مخصوص، آب، پودر خمیر مایه فوری، نمک و روغن به مقدار لازم تهیه می‌کنید.

به عنوان مثال مواد لازم برای ده قرص خمیر پیتزا:

1/5 کیلوآرد مخصوص
2/5 قاشق غذاخوری خمیرمایه فوری
نصف قاشق چای‌خورینمک
2/5 قاشق غذاخوری روغن زیتون
500 میلی لیترآب یا شیر

در مرحله اول طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی 500 میلی لیتر آب ولرم با پودر خمیر مایه ترکیب می‌کنید. سپس درب ظرف را گذاشته یا روی آن را با سلفون به صورت کامل می‌پوشانید. سپس به مدت ده دقیقه در جای گرم قرار دهید تا خمیر‌مایع عمل بیاید و حجم آن دو برابر شود. تولید گاز دی اکسید کربن توسط خمیر مایه، باعث پف کردن و حجم نان می‌شود. 

اگر بدانید، خمیر مایه یک قارچ است و برای فعال شدن، نیاز به دما و رطوبت دارد. شیر یا آب استفاده شده برای خمیر، رطوبت لازم را فراهم میکند. اما برای دمای مورد نیاز بهتر است، دمای شیر یا آب را با دمای حدود 35 الی 40 درجه استفاده کنید. 

نکته‌ای که به شما کمک میکند نان ترد‌تری داشته باشید، استفاده از شیر به جای آب، در این مرحله است.

در مرحله دوم آرد نرم و الک شده را با مایع خمیر، نمک و روغن در یک ظرف یا خمیر‌گیر بریزید تا در این مرحله همه مواد باهم ترکیب شود. توجه داشته باشید که آرد مخصوص شیرینی‌پزی به دلیل سبک‌تر بودن، نسبت به آرد سفید نانوایی، برای نان پیتزا مناسب‌تر است.

برای تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی در مرحله سوم یک سطح صاف و تمیز را انتخاب کنید، روی سطح را با مقداری آرد، پوشش دهید و خمیر را روی این سطح، ورز دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که دیگر هوایی بین خمیر نماند و خمیر به بافتی یک دست تبدیل شود. با وجود استفاده از خمیر‌گیر، دیگر خمیر شما خیلی نیاز به ورز با دست ندارد، ولی ورز خمیر با دست، تکمیل کننده خوبی برای یک‌دست شدن خمیر شماست.

برای مرحله چهارم، یک قابلمه مناسب با حجم خمیر انتخاب کنید. با کمی  روغن قابلمه را چرب کنید و خمیر پیتزا ایتالیایی را در آن قرار دهید. روی قابلمه را با پارچه‌ای تمیز بپوشانید و قابلمه را در یک جای گرم قرار دهید تا اصطلاحا ور بیاید. برای این روند، یک الی دو ساعت به خمیر‌تان زمان بدهید.

مرحله پنجم: اگر بعد از دوساعت خمیر پیتزا ایتالیایی شما یک‌ و‌ نیم تا دو برابر حجیم شده باید، نشان میدهد که خمیر شما کامل ور آمده است. در این مرحله اگر خمیر کامل آماده باشد، بوی ترش میدهد. وقتی انگشت در خمیر فرو کنید، جای انگشت شما روی خمیر باقی می‌ماند و متوجه بافت متراکم میشوید.

پس از تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی را روی یک سطح صاف قرار دهید، و به ده قسمت، تقسیم کنید. برای داشتن چونه‌های مساوی از خمیر می‌توانید از یک ترازو کمک بگیرید.

در مرحله ششم لازم است هر کدام از چونه‌های خمیر را جداگانه ورز دهید، و بعد داخل ظرف مخصوص، پهن کنید. روی خمیر پهن شده را با استفاده از یک چنگال، پر از سوراخ کنید تا نان شما خیلی پف نکند.

ظرف‌های خمیر را با نایلون مناسب بپوشانید باز نیم ساعت استراحت بدهید.

خمیر پیتزا ایتالیایی شما حاضر است.

دستور خمیر پیتزا ایتالیایی یک رسپی خوشمزه و کم نظیر.

فاکتور‌های مهمی وجود دارد که کیفیت محصول شما، بسته به یک سری انتخاب است. استفاده از مواد‌های اولیه و تجهیزات باعث بهبود کیفیت محصول و صرفه‌جویی در وقت و انرژی می‌شود.

نوا‌تجهیز با ارائه خمیر‌گیرهای خانگی و انواع وسایل تجهیز کننده آشپزخانه‌ها در خدمت شماست، تا شما با استفاده از سری وسایل کاربردی بتوانید صاحب یک آشپزخانه‌ی پر رونق باشید.

خمیر گیر‌های خانگی نوا‌ تجهیز در سایز های مختلفی تولید می‌شود که برای مصرف در خانه و برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. به دلیل ارتباط مستقیم نوا‌تجهیز با مشتریان و کوتاه بودن دست واسطه‌ها، قیمت دستگاه‌های این برند خبره، به صورت چشم‌گیری مناسب است. همچنین این برند برای کیفیت محصولات و رضایت مشتریان خود، از بهترین قطعات و آلیاژها در تولید این وسایل استفاده کرده است. به عنوان مثال: این شرکت برخلاف پیشنهاد طراحان این صنعت از پلاستیک، در ساخت چرخ دنده‌ها و شاسی، از فسفر برنز استفاده کرده و عمر دستگاه را چند سال افزایش داده است.

در آخر، اینجا با تاریخچه پیتزا، تفاوت پیتزا ایتالیایی و آمریکایی، همچنین طرز تهیه یک خمیر با کیفیت برای پیتزا ایتالیایی آشنا شدیم. نوا تجهیز، به عنوان یک قطب با تجربه در صنعت لوازم آشپزی، شما را به لحاظ اطلاعات و تجهیزات مورد نیاز، حمایت می‌کند تا بتوانید در مسیر شغلی‌تان بدرخشید.

دنیای آشپزی یک دنیای وسیع و بدون چهارچوب است. اگرچه اصول مشخص هستند ولی قطعا راه‌های زیاد و متفاوتی برای تهیه خمیر و یک سس خوشمزه وجود دارد. اگر شما‌ تجربه یا شیوه‌ی کاربردی متفاوتی را تجربه کرده‌اید، برای ما هم بنویسید.

تیم تولید محتوا نواتجهیز
ارسال دیدگاه