فوت کوزه‌ گری پیاز مناسب برای کباب و کبابی ها

پیاز مناسب برای کباب
با تشکر از همراهی شما

یکی از چالش های کبابی ها تهیه پیاز مناسب برای کباب است. اگر کیفیت کباب در رستوران شما به سطح ایده‌آل نزدیک نیست. اگر می‌خواهید با بهبود کیفیت، رضایت مشتری های بیشتری را جلب کنید، ادامه مطلب شما را برای پخت کبابی خوشمزه و باکیفیت کمک می‌کند.

کباب کوبیده که تاریخچه آن به دوران قاجار برمیگردد، یکی از قدیمی ترین  غذاهای ایران است. صرف نظر از ارزش غذایی، خوشمزگی کباب کوبیده در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم باعث محبوبیت این غذا شده است.

از این غذای سنتی به عنوان غذای مجلسی و رستورانی یاد می شود که برای پذیرایی در مراسم‌های مختلف استفاده می‌شود.

اکثر افراد تمایل دارند با غذایی لذیذ و خوشمزه از مهمانان و خانواده خود پذیرایی کنند.

پخت کباب کوبیده به طرز متفاوتی انجام می‌شود ولی اصول یکسانی دارد. اگر اصول پخت رعایت شود، طعم، بافت و بوی این کباب اشتهای هر کسی را باز میکند و قطعا یک کباب عالی، رضایت مشتری و افزایش مشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.!

یکی از فاکتورهای مهم تشکیل دهنده مواد کباب، پیاز است. نوع و طرز به‌کار گیری پیاز، یکی از عوامل تاثیر گذار در کیفیت کباب شما است. ما اینجا هستیم تا بهترین روش استفاده از پیاز، در کباب را، با شما در میان بگذاریم.

Onion Kebab

انواع پیاز و پیاز مناسب برای کباب کوبیده:

پیازها از نظر رنگ، طعم، تندی و اندازه، به انواع مختلفی هستند.

1. پیاز زرد: پیاز زرد رایج‌ترین نوع پیاز است که پوستی زرد و نچندان پر رنگی دارد. لایه های داخلی  زرد کم‌رنگ یا سفید است. تند تیز بودن، ویژگی پررنگ این نوع از پیاز است که اکثرا برای پخت‌وپز و استفاده برای پخت گوشت مناسب است.

2. پیاز شیرین(ویدالیا): این پیاز پوستی طلایی دارد و لایه های داخلی آن سفید رنگ است. پیاز زرد و پیاز شیرین هردو پوستی شبیه به هم دارند و تفاوت پیاز شیرین با پیاز زرد در تندی کمتر و طعم شیرین در پیاز شیرین است.

این پیاز انتخابی عالی برای استفاده خام، پیاز کبابی و استفاده در سالاد است.

3. پیاز قرمز: نیمی از معرفی این پیاز در اسم آن گفته شده. پیاز قرمز با پوسته قرمز، بنفش خود همیشه بین سبزیجات و صیفی جات محبوبیت داشته و این توجهات فقط به خاطر خوشرنگی این پیاز نیست بلکه این محصول حاوی ویتامین c و آنتی اکسیدان است. این پیاز بخاطر رنگ و طعمی که دارد، انتخابی مناسب برای استفاده در سس، سالاد و همچنین استفاده خام است.

4. پیاز سفید: این پیاز پوسته و لایه های سفیدی دارد. به خاطر  ضخامت و شیرینی لایه باعث شده که جایگزینی برای همه پیاز ها باشد. در پخت غذا، کباب و هم به صورت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنها ویژگی بد این نوع پیاز ماندگاری کم است.

5. موسیر: پیاز موسیر هم به خاطر عطر تند و تیزی که دارد اغلب برای استفاده در سس ها و همراه ماست استفاده می‌شود.

با بررسی انواع پیاز و خواص آنها متوجه شدیم که استفاده پیاز سفید و پیاز زرد، بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در کباب کوبیده هستند. ولی آیا فقط انتخاب درست پیاز موجب پخت کبابی با کیفیت عالی برای ما میشود؟

جواب منفی است. طرز استفاده و طریقه خرد کردن پیاز، پیاز است که در بافت و کیفیت کباب تاثیرگذار است.

Adana Kebab Onion

طریقه های استفاده انواع پیاز کبابی

پیاز با عطر و طعمی که دارد، هر غذایی را خوشمزه‌تر و لذیذ تر می‌کند ولی نکته حائز اهمیت این است که صرفا خود پیاز این قابلیت را ندارد و طرز استفاده شما از پیاز است که باعث غذایی مطلوب و دلچسب می‌شود.

پیاز در انواع غذا می‌تواند بصورت خام، پخته، کاراملی، سرخ شده (پیاز داغ) استفاده شود. نوع خرد کردن و میزان ریزی و درشتی پیاز هم تاثیر زیادی در کیفیت غذا دارد. پیاز می‌تواند به صورت نگینی، رنده شده، حلقه حلقه، پودر خشک و به‌صورت پوره استفاده شود.

در آماده سازی مواد کباب به دو دلیل از پیاز پوره شده استفاده میکنیم:

1. با پوره کردن پیاز، آب پیاز به صورت کامل جدا میشود.

2. با پوره کردن پیاز، تکه های پیاز در بافت گوشت و مواد، یک بافت یک‌دست به شما میدهد. چون به دندان آمدن پیاز در کباب ممکن است به مشتری شما حس بدی بدهد که نهایتا منجر به کاهش کیفیت کباب شما میشود. 

ابزارهای مورد استفاده در به دست آوردن پوره پیاز مناسب برای کباب

در استفاده از ساطور و رنده برای تهیه پوره‌ی پیاز باعث میشود:

_  وقت و انرژی زیادی صرف روند آماده سازی مواد کباب شود.

_  گاز اسیدی و گوگردی پیاز باعث آزار چشم شما شود.

_  پوره‌ی پیاز به سایز دلخواه و مورد نظر شما آماده نشود.

_  تهدید خطر بریدگی دست در استفاده از ساطور و رنده وجود دارد.  استفاده از دستگاه کاتر میکسر می‌تواند مسئولیت پوره کردن پیاز برای کباب، ریش‌ریش کردن گوشت و بادمجان برای حلیم، پوره کردن گوجه برای سس، مثل یک کمک سرآشپز در کنار شما، شما را در مسیر داشتن یک رستوران موفق با غذاهای با کیفیت یاری کند.

فوت کوزه گری آماده کردن یه کباب کوبیده رستورانی گرفتن آب پیاز قبل از ترکیب پیاز با مواد است.

دستگاه همه کاره فست فود و رستوران - 6 تیغ

با وجود اینکه انتخاب پیاز مهم است و استفاده پیاز در مواد کباب باعث بافتی مطلوب می‌شود، اما جدا نکردن آب پیاز باعث می‌شود گوشت روی آتش از سیخ بریزد یا به اصطلاح وا برود و تمام تدارک شما را برای یک روز کاری پر رونق خراب کند.

برای پخت یک وعده کباب کوبیده لذیذ، رعایت چند مرحله لازم است:

1. تهیه گوشت و گوشت مناسب کوبیده:  گوشت قلوه‌گاه گوساله و گوشت سر‌دست گوسفندی را چرخ کرده و 15 دقیقه در یخچال بذارید تا بیات شود.

2. خرد کردن پیاز و اهمیت پیاز مناسب در کباب

پیاز عضو جدا نشدنی در کباب و تعداد زیادی از غذا‌های ایرانی است که به دلیل تندی و اسیدی بودن آن اغلب باعث سرازیر شدن اشک مصرف کننده می‌شود و این موضوع باعث چالش رستوران ها شده. همچنین انتخاب نوع پیاز و طرز خرد کردن آن نقش پررنگی در بافت، طعم و خوشمزگی کباب دارد و باعث بافتی لطیف و منسجم می شود. همچنین عطر پیاز بوی زننده گوشت را میگیرد.

طرز صحیح استفاده از پیاز در مواد کباب کوبیده چند مرحله دارد:

  • تهیه پیاز به میزان کافی
  • گرفتن پوسته و ریشه‌ی پیاز
  • شستن پیازها
  • رنده کردن پیازها
  • گرفتن آب پیازهای رنده شده (به صورتی که پیاز‌های رنده شده مانند تفاله شوند)  
Turkish Kebab Onion

3. ترکیب مواد

ترکیب پیاز های رنده شده با گوشت چرخ شده و ورز دادن مواد با هم.

4. ورز دادن

یکی از مراحل مهم و تاثیرگذار در آماده سازی کباب کوبیده، ورز دادن است. باید این عمل را تا جایی ادامه دهید تا همه گوشت، پیاز و ادویه‌ها با هم ترکیب شوند و بافت چسبنده ای را به وجود بیاورید.

یکدست و منسجم بودن مایه کباب باعث میشود گوشت از سیخ جدا نشود و نریزد.

5. استراحت مواد

بعد از ورز کامل مواد و یک‌دست شدن، نوبت به استراحت می‌رسد. مواد کباب را در ظرفی تمیز قرار دهید، سلفن روی آن بکشید و بعد از دو ساعت مواد را از یخچال خارج کنید. در این مرحله، مجدد پنج دقیقه ورز دهید.

6. سیخ زدن

برای به سیخ کشیدن مواد کباب لازم است با آب گرم دست خود را مرطوب کنید [تا مواد کباب کمتر به دست شما بچسبد و نهایتا بتوانید فرم بهتری از گوشت را روی سیخ کباب ایجاد کنید.] و به اندازه یه پرتقال متوسط از مواد بردارید و از بالای سیخ شروع کنید تا مواد را به سیخ بکشید.

7. پختن کباب

در این مرحله با کمک از یک منقل آتش، یک سطح صاف از ذغال های کاملا روشن درست کنید. توجه داشته باشید که ذغال ها کاملا روشن باشند و ذغال نیمه روشن در منقل باقی نمانده باشد. به این دلیل که زغال نیمه روشن بوی دود نامطبوع به کباب می‌دهد، همچنین به خاطر اکسیدی بودن دود برای سلامتی مضر است.

نکته: برای پخت یکنواخت و باکیفیت کباب بهتر است سیخ ها را دائم بچرخانید.

در این مطلب، پله پله از تاریخچه کباب کوبیده، محبوبیت این غذا و نکاتی از قبیل انتخاب پیاز مناسب و دستگاهی که به شما کمک میکند تا بتوانید صاحب یک کبابی موفق باشید، گفته شد. با‌وجود این مطالب مفید و کاربردی، استفاده از ادویه‌ها هم نقش زیادی در طعم کباب شما دارند که هر آشپز، نسبت به تجربه و محل سکونت خود، استفاده میکند و باعث یک تجربه و لذتی متفاوت برای مصرف کننده آن  کباب می‌شود.

شما در مواد کباب کوبیده از چه پیازی استفاده استفاده می‌کنید و آن را به چه صورت خرد می‌کنید؟

تیم تولید محتوا نواتجهیز
ارسال دیدگاه