تهیه 6 مدل سس غذا به روش رستوران‌ها

تهیه 6 مدل سس غذا به روش رستوران‌ها
با تشکر از همراهی شما

سس یکی از مهمترین طعم دهنده‌ها و چاشنی ها در رستوران هاست. خیلی از اوقات مزه غذاها به خاطر طعم گوشت یا مرغ و سایر مخلفات نیست. معمولا طعم به یاد ماندنی غذاها به خاطر چاشنی‌های آن‌هاست. سس‌ها پر رنگ ترین نقش را در ایجاد طعمی تکرارنشدنی در ذهن افراد دارند. از همین رو در این مطلب 7 سس غذا به روش رستورانی را برای شما آورده‌ایم.

سس سالسا

سالسا در اسپانیایی به معنای سس است. البته سالسا به نوعی رقص در اسپانیا و آمریکای لاتین نیز گفته می‌شود. اما به چاشنی‌هایی که همراه با غذا و پیش غذا سرو می‌شود نیز سالسا می‌گویند. سس سالسا انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن سس سالسا با پایه گوجه فرنگی است.

از این سس معمولا در کنار مخلفاتی مانند چیپس، تاکو، ترتیلا و ناچو سرو می‌شود. همچنین به عنوان ترکیبی در کنار انواع فست فود، سالاد، انواع غذاهای مکزیکی و ساندویچ می‌تواند طعم منحصر به فردی به غذا بدهد.

سس سالسا خوشمزه و تند

مواد لازم سس سالسا

گوجه فرنگی کباب شده

450 گرم

پیاز سفید

1 عدد کوچک

گشنیز تازه

چندشاخه

سیر

1 حبه

فلفل جلاپینو یا فلفل سبز تند

1/2 یک عدد

آب لیمو ترش

1 قاشق غذاخوری

نمک دریا

1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه سس سالسا

ابتدا گوجه‌ها را کبابی کرده و پوست آن را جدا کنید. سیر را با تیغه خردکن دستگاه سس ساز و همزن نوا خرد کنید. پیاز سفید، گشنیز تازه و فلفل جلاپینو را داخل  کاترمیکسر بریزید تا خوب خرد شود. سپس گوجه فرنگی‌ها را داخل دستگاه بریزید و میکس کنید.

سرآشپزهای حرفه‌ای مواد را به خوبی ریز می کنند اما نه آنقدر که مواد تشکیل دهنده کاملا یکدست شود. با دستگاه سس ساز نواتجهیز شما می‌توانید به اندازه دلخواه مواد را میکس کنید. در آخر مابقی مواد را در میکسر بریزید و خوب هم بزنید.

بهترین زمان برای سرو سس سالسا بلافاصله بعد از تهیه است. اما می‌توان درون یک ظرف در بسته تا 10 روز از آن نگهداری کرد. فراموش نکنید سس سالسا را نمی‌توان طولانی مدت نگهداری کرد.

سس فلفل تند

ذائقه بسیاری از افراد طعم‌های تند را بیشتر می‌پذیرد. از طرفی مصرف غذاهای تند باعث می‌شود اشتها باز شود. سس فلفل تند یکی از چاشنی های محبوب به خصوص در غذاهای مکزیکی است. بنابراین اکثر رستوران‎‌هایی که غذای تند سرو می‌کنند حتما از این چاشنی تند در کنار غذاهایشان استفاده می‌کنند. بنابراین اگر شما هم اهل غذاهای تند هستید این رسپی را از دست ندهید.

سس فلفل تند

مواد لازم سس فلفل تند

فلفل تند قرمز

100 گرم

سیر

4 حبه

شکر

1 قاشق غذاخوری

سرکه سفید

2 قاشق غذاخوری

نمک

به میزان دلخواه

طرز تهیه سس فلفل تند

برای تهیه این سس بی‌نظیر ابتدا فلفل‌ها را نصف کنید و تخم آن‌ها را جدا نمایید. با استفاده از تیغه خردکن سس ساز نوا فلفل‌ها را به میزان دلخواه خرد نمایید. سیرها را نیز به همین ترتیب خرد نمایید. حالا وقت اضافه کردن سرکه سفید، شکر و نمک است.

با تیغه خردکن یا تیغه سس ساز تمامی مواد را به خوبی هم بزنید تا ترکیب یکدستی داشته باشید و دانه های شکر و نمک به خوبی حل شود. در آخر مواد را کمی روی حرارت قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا مواد به غلظت مورد نیاز برسد.

 

سس چیلی تایلندی

حتما شما هم تجربه یک مرغ سوخاری تند را داشته اید. معمولا طعم سس تای یا همان سس چیلی تایلندی خاطره‌ای به یاد ماندنی از مرغ سوخاری در ذهن ما به جا می‌گذارد. سس تایلندی در کنار انواع غذاها مانند مرغ سوخاری، ناگت، مرغ بریان و … در رستوران‌ها و فست فودها سرو می‌شود.

سس چیلی تایلندی ترکیبی از طعم تند و شیرین را همزمان تداعی می‌کند. شک ندارم شما هم مثل من عاشق عطر و طعم بی‌نظیر این سس می‌شوید. پیشنهاد می‌کنم یکبار این ترکیب فوق العاده را امتحان نمایید.

 

سس چیلی تایلندی

مواد لازم سس چیلی تایلندی

پودر چیلی یا فلفل قرمز کشمیری

1 قاشق چایخوری

سس سویا

1 قاشق غذاخوری

سرکه برنج یا سرکه سیب

نصف پیمانه (لیوان)

پوره فلفل قرمز

3 قاشق غذاخوری

آرد و یا نشاسته ذرت

1 قاشق غذاخوری

سیر

4 حبه

آب

نصف پیمانه (لیوان)

شکر

نصف پیمانه (لیوان)

نمک

1/5 قاشق چایخوری

طرز تهیه سس چیلی تایلندی

برای تهیه سس چیلی تایلندی شکر و آب را داخل قابلمه بریزید و پودر چیلی را به آن اضافه کنید. ترکیب را روی حرارت قرار دهید تا دمای آب افزایش یابد. حالا وقت درست کردن پوره فلفل قرمز است. برای اینکار سر فلفل قرمز را جدا کنید و داخل سس ساز نوا بریزید. با تیغه خردکن می‌توانید به اندازه دلخواه فلفل‌ها را پوره کنید. سپس سیر را نیز داخل دستگاه سس ساز بریزید تا به خوبی پوره شود. نمک را روی ترکیب فلفل قرمز و نمک بریزید.

بعد از گرم شدن ترکیب آب، سرکه و سس سویا را به ترکیب آب و شکر و پودر چیلی اضافه نمایید. پوره فلفل و سیر را به سایر مواد اضافه نمایید. آرد را در کمی آب ولرم حل کرده و سپس به ترکیب فوق اضافه کنید. این کار باعث می‌شود آرد درون آب شکل گلوله‌ای به خود نگیرد. بعد از 4 الی 5 دقیقه سس شما آماده است. سس تای را می‌توانید هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو نمایید.

سس بوفالو

اگر برای شما هم اسم این سس فوق العاده جدید است، ادامه مطلب را از دست ندهید. سس بوفالو یک ترکیب عالی برای سرو کنار ترکیبات گوشتی و به خصوص در کنار مرغ است. این چاشنی خوشمزه طعمی تند و بر پایه سس کچاپ دارد. اما تندی آن به اندازه سس‌های قبلی نیست و طعم کچاپ آن قالب است. اگر اهل غذاهای گوشتی هستید این ترکیب را حتما یکبار کنار غذاهای خود سرو نمایید.

سس بوفالو خوشمزه و متفاوت

مواد لازم سس بوفالو

رب گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری

پودر نشاسته

1 قاشق مرباخوری

سرکه سفید یا آب لیمو ترش

3 تا 4 قاشق غذاخوری

آب

½ پیمانه (لیوان)

کره

50 گرم

شکر

2 قاشق غذاخوری

ادویه(نمک، پودر پیاز، پودر سیر)

1 قاشق چایخوری از هرکدام

طرز تهیه سس بوفالو

رب گوجه فرنگی و کره را داخل ماهیتابه تفت می‌دهیم. این کار باعث می‌شود طعم خامی آن گرفته شود. ادویه و نمک را چند ثانیه با رب‌ها تفت می‌دهیم. پودر نشاسته را داخل نصف لیوان آب بریزید و به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. شکر را به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب یکدستی به دست آید. در آخر سرکه را به سایر مواد اضافه می‌کنیم. بعد از یک دقیقه اجازه می‌دهیم تا سس خنک شود. در آخر می‌توان آن را درون ظرف درب دار داخل یخچال نگهداری کرد.     

سس پستوی ایتالیایی

اگر اهل پاستا باشید حتما این سس را می‌شناسید و آن را تست کرده اید. سس پستو یک مدل سس ایتالیایی است که در کنار پاستا استفاده می‌شود. این سس ایتالیایی ترکیبی از انواع مغزیجات است بنابراین اگر طعم گردو و بادام زمینی طعمی خاص و بی‌نظیر به پاستا می‌دهد.

نام سس پستو از کلمه Pestare به معنی له کردن و کوبیدن گرفته شده است. روشن است هرچه مواد اولیه خوب کوبیده و له شود، کیفیت بهتری به آن می‌دهد. رومیان قدیم صدها سال پیش با هاون مواد را می‌کوبیدند. اما الان دستگاه‌های میکسر برای له کردن و کوبیدن مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه همزن و سس ساز نوا به شما کمک می‌کند تا 3 کیلو مواد را به راحتی در چند ثانیه کاملا له و میکس نماید.

اگر اهل پاستا هستید و یا صاحب رستوران و کافه ایتالیایی هستید پیشنهاد می کنیم حتما یکبار این دستور را امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه سس پستوی ایتالیایی را برای شما توضیح می‌دهیم.

سس پستوی ایتالیایی

مواد لازم سس پستوی ایتالیایی

برگ ریحان تازه

3 پیمانه (لیوان)

مغز گردو

1 پیمانه (لیوان)

بادام زمینی

1 پیمانه (لیوان)

پنیر پارمزان رنده شده

1/5 پیمانه (لیوان)

سیر

4 حبه

روغن زیتون

1 پیمانه (لیوان)

آب لیمو ترش

1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه

به میزان لازم

 

 

طرز تهیه سس پستوی ایتالیایی

معمولا برای تهیه سس پستو از برگ ریحان تازه استفاده می‌شود. اما می توان از اسفناج هم در کنار آن استفاده کرد. برای تهیه سس پستو ابتدا گردو و بادام زمینی را با تیغه خردکن دستگاه سس ساز و همزن خرد و میکس کنید. حالا نوبت برگ های ریحان است. اگر از دستگاه‌های میکسر کوچک استفاده می‌کنید لازم است مواد قبلی را خارج کرده و بعد برگ ریحان و اسفناج را داخل دستگاه بریزید. اما دستگاه همزن نوا این امکان را به شما می‌دهد تا بدون خارج کردن مواد قبلی، مواد جدید را داخل دستگاه بریزید.

 سیر را داخل خردکن بریزید تا له و ریز شود. پنیر پارمزان را داخل دستگاه میکسر ریخته و با بقیه مواد مخلوط نمایید. در آخر آب لیمو ترش، روغن زیتون و نمک و فلفل را اضافه کنید. حدود 1 دقیقه هم بزنید تا خوب مخلوط شده و یکدست شود. سس پستوی ایتالیایی نیاز به 2 روز استراحت در یخچال دارد تا به خوبی جا بیفتد. بعد از آماده شدن آن را درون یک ظرف در بسته ریخته و درون یخچال قرار دهید.

 

سس تارتار

برویم سراغ سس فرانسوی محبوبی که این روزها در اکثر غذاها استفاده می‌شود. سس تارتار معمولا برای غذاهایی استفاده می‌شود که بوی ناخوشایندی دارد. این سس به صورت ویژه به همراه غذاهایی مانند میگو پفکی سوخاری، ماهی، شنیتسل و جوجه چینی سرو می‌شود. هرچند استفاده از سس تارتار به همراه گوشت و استیک نیز هواداران زیادی دارد.

سس تارتار

مواد لازم سس تارتار

سس مایونز

 1 پیمانه (لیوان)

خیارشور

 1 پیمانه (لیوان)

سس گوجه فرنگی

1 قاشق غذاخوری به دلخواه

جعفری یا شوید

1 قاشق غذاخوری

پیاز یا پیازچه

2 قاشق غذاخوری

آب لیموترش تازه

1 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز یا فلفل سیاه

¼ قاشق چایخوری

شکر

1 قاشق چایخوری

نمک

به میزان دلخواه

 

طرز تهیه سس تارتار

برای تهیه سس تارتار ابتدا پیاز و جعفری را داخل دستگاه نوا بریزید و به خوبی خرد کنید. خیارشور را هم به ترکیب بالا اضافه کنید تا خرد شود. سپس سس مایونز و در صورت تمایل سس گوجه فرنگی را اضافه کنید. در آخر وقت اضافه کردن آب لیموترش تازه، فلفل، شکر و نمک است.

اگر ذائقه شما طعم‌های تند را می‌پسندد، فلفل قرمز و اگر صرفا دوست دارید عطر و طعم متفاوتی به سس بدهید، از فلفل سیاه استفاده کنید. ترکیب فوق را به خوبی میکس کنید تا سس یکدستی داشته باشید. بهتر است سس تارتار بلافاصله بعد از آماده شدن، مصرف شود. اما می‌توان آن را در ظرف در بسته درون فریزر تا 2 هفته نگهداری کرد.

 

کلام آخر

امروزه بسیاری از رستوران‌ها به فکر ایجاد تمایز در کسب و کار خود افتاده اند. سس یکی از چاشنی‌هایی است که تهیه آن علاوه بر آسان بودن، بسیار مقرون به صرفه است. از طرفی سس از جمله چاشنی‌های محبوبی است که می‌تواند به یک غذای یکسان طعم متفاوتی بدهد. اگر شما اهل تست کردن طعم‌های متفاوت هستید، پیشنهاد می‌کنم رسپی‌های این مطلب را از دست ندهید. اگر صاحب رستوران و فست فود هستید نیز از بازی با طعم‌ها قافل نشوید.

تیم تولید محتوا نواتجهیز
ارسال دیدگاه